Image by Helena Lopes

ÄLSKA GUD, ÄLSKA MÄNNISKOR

Gud älskade sin skapelse, hela världen, så mycket att han gav oss det dyrbaraste han hade – sin son Jesus. På samma sätt vill vi förvalta allt vi fått från Gud och och ge vidare till människor som på olika sätt lever i utsatthet och som ännu inte hört talas om Jesus. Jesus sa: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folka till lärjungar" (Matteusevangeliet 28:18-19). Denna inbjudan ligger till grund för vår mission, vårt uppdrag som församling – både nationellt och internationellt. Idag har vi som församling missions-projekt i Kosovo och Rumänien, tillsammans med vår secondhandbutik Östhjälpen. Här nedan kan du läsa mer!

ÖSTHJÄLPEN

Östhjälpen SecondHand är en fristående förening som stöds av samtliga kyrkor i Partille. Vinsten på försäljningen går till att hjälpa nödlidande i Rumänien samt Kosovo. Kriget i Ukraina och nöden där har gjort att hjälpinsatserna dit har ökat rejält sedan kriget startade.

Skärmavbild 2023-01-14 kl. 15.33.25.png

KOSOVO

Kosovo, eller Kosova som det heter på albanska är ett av världens yngsta länder och dessutom ett av de fattigaste. För att ge framför allt unga människor ett hopp och en framtid är församlingen involverad i ett hjälparbete i Kachanik, en stad i södra Kosova nära gränsen till Nordmakedonien. Genom medel från bl.a. Vallhamrakyrkan har ett ungdomscenter byggts upp, kallat House of Hope. Här erbjuds framför allt ungdomar möjlighet att bättra på sina språkkunskaper i engelska och tyska samt att lära sig data. Här ges även kurser i demokrati, hygien mm. Allt för att ge människorna ett hopp för framtiden.

HOUSE OF HOPE

Efter kriget på mellan Serbien och Kosovo var behoven av återuppbyggnad av landet stort. Tusentals hus var förstörda och många länder och hjälporganisationer  ställde upp för att återuppbygga landet. Så gjorde även Pingströrelsens hjälporganisation PMU. Detta hjälparbete koncentrerades till området runt Kachanik och rätt snart upplevde man att något mer än att bygga upp husen i området behövde göras.
Tillsammans med församlingen i Pristina föddes visionen om att starta ett ungdomsarbete här nere. PMU tillsammans med några församlingar i Sverige beslutade att tillsammans med pingstförsamlingen i Pristina bygga ett ungdomscenter i Kachanik. House of Hope. Varje vecka samlas 50 – 60 ungdomar i House of Hope för att delta i olika kurser såsom engelska, matte, tyska mm. Allt efter behov. Man har även regelrätta ungdomssamlingar där ungdomarna får undervisning i kamratskap, medmänsklighet och demokrati. Naturligtvis har man även tid att leka och ha roligt tillsammans. Under sommaren är det full fart på utomhusaktiviteter. Olika sorters tävlingar och lekar som drar till sig många ungdomar. När skolan drar igång på hösten samlas man efter skoldagens slut till olika stödkurser såsom engelska, tyska, matte mm.

Att detta är möjligt beror på samarbetet mellan några församlingar i Sverige och deras vänförsamling i Pristina. Församlingarna i Sverige är pingstförsamlingarna i Lidköpng, Sollebrunn och Vallhamrakyrkan i Sävedalen samt föreningen Balkanhjälpens Vänner i Lidköping EFS i Furulund och Östhjälpen i Partille. Behoven är stora och vi ser gärna att fler församlingar och organisationer kommer med och hjälper oss med att tillsammans bygga upp en trygg demokratisk framtid i Kosova.

BILDER